THAILAND

Bangkok - Krabi .....

rain
View Ane skal ut og reise! :D on aneschou's travel map.

6.mai landet tre forventningsfulle jenter i Bangkok. Vi hadde hoye forhaapninger om aa oppleve Thailands kritthvite strender, sjarmerende oyer og de beromte Samson buckets'ene. "Endelig skal vi sole oss litt igjen" tenkte vi mens vi kastet et bekymringsfullt blikk paa vaare bleke armer, som forovrig hungret etter aa faa tilbake sin nordiske nyanse. Vi har nemlig utsatt extreme tanning til Thailand siden vi har funnet ut at det ikke er saa mye annet aa ta seg til her enn aa slikke sol...

Det forste vi gjorde var aa ta en annerledes taxitur til togstasjonen. "Annerledes" defineres her som en bil uten sikkerhetsbelter, uvisshet om sjaaforen egentlig visste hvor vi skulle samt at undertegnede stilte seg skeptisk til at taxisjaaforen kjorte i 120 km/h selv om fartsgrensen var paa 80. Etter et tjue minutters race var vi framme ved Bangkoks railway station. Her gikk vi straka vegen til Travel Agency, der vi ble ekspedert av en fnisete thaimann med stiv nakke. Seriost, han kunne ikke se til siden uten aa maatte vri hele kroppen. Han hadde veldig fint langt haar aa da, vedder paa at han brukte rettetang. Uansett, eneste alternativet vi hadde til aa komme oss til Krabi var en nattbuss som tok 14 timer. Etter aa ha forsikret oss om at solen skinte i Krabi og paa Phi Phi booket vi umiddelbart. Deretter hadde vi seks timer aa slaa i hjel paa togstasjonen. Vi fikk sett en munk som satt og sov med haken inntil brystet, akkurat som om senene i nakken var kutta tvers av. Spors om ikke han travel agenten var en avdanka munk? Men vi koste oss hvertfall ganske mye paa togstasjonen i Bangkok. For det forste trives vi veldig i hverandres selskap og for det andre saa kan vi da aa tilpasse oss! :)

Da klokken naermet seg syv troppet vi opp der vi hadde faatt beskjed om aa mote. Plutselig kom en liten dame som var superstressa og vi maatte lope (!) etter henne med all bagasjen for aa komme oss paa bussen. Mens vi provde aa holde folge med det maratonrushet av mennesker maatte jeg stoppe opp og le litt. Kristine baerte nemlig ballen i tillegg til all bagasjen, og den saa sitt snitt til aa prove aa sette seg fast mellom knaerne hennes mens hun gikk- noe som tvang hun til aa gaa hjulbeint og fnisende bortover ;)

Bussen var rimelig harry med rodt skinntak og diverse discokuler som blinket om kapp i rodt, gult og blaatt. En "herlig" kombinasjon av russebuss og amerikansk julefeiring da kan man si! ;) Paa morgenen ble vi braatt revet ut av vaare sote drommer av at en stressa dame (av samme kaliber som hun flaksa paa togstasjonen), ropte at vi maatte komme oss av bussen. Som om det var livet om aa gjore! Saa da stod vi der da: en gjeng trotte og forvirra mennesker klokken seks om morgenen et sted mellom Bangkok og Krabi. Her fikk vi testa rygg- og rumepmuskler med tre timers venting paa plaststoler. Da bussen som skulle kjore siste strekning til Krabi endelig kom dumpa vi ned paa de tre ledige setene vi fant. Han ved siden av meg sov med aapen munn...I en sovende, forsvarslos tilstand hadde haken min presset seg ned i et forsok paa aa lage en avlang "o" slik at jeg kunne vise enda mer av drovelen min enn han paa hoyre flanke! Var nok et herlig syn!

Da vi kom fram til Krabi fulgte seks nye timer med venting paa plastikkstoler. Her ventet vi paa baaten som skulle ta oss ut til koh Phi Phi. Desverre var vaergudene ganske saa trassige og kjorte paa med det verste regnvaeret noensinne. Det piskregna fra den graatunge himmelen som med jevne intervaller sendte ut lyn- og tordenbrak. Velkommen til Thailand liksom! Saa da satt vi der med skjegget i postkassa (majones i ansiktet og lime i veska paa engang for de som skjonner det interne). Tankene begynte aa kverne i de kloke toppene vaare..Skal vi bare dra til Bali, Malaysia eller Vietnam istedet?

Vi fikk heldigvis tilbake pengene vi hadde lagt ut for baatpass og overnatting paa Phi Phi. Deretter sjekket vi inn paa et gjestehus for Krabi med plan om aa se an vaeret til neste dag for vi bestemte oss. Alle vaermeldingene viste "thunderstorms" i hele Thailand, saa vi fant fort ut at det ikke var noe vits i aa dra paa andre siden istedet..Tiril var sikker i sin sak og skulle til Bali uansett. Kristine og jeg opplevde derimot kognitiv dissonans og slet med aa ta en beslutning. Paa den ene siden ville vi oppleve Thailand, men samtidig ville vi ikke ha regn i tre uker (det har vi nok av resten av aaret!). Vi tenkte saa det knakte og var rimelig frustrerte en stund. Gjorde ikke saken noe enklere av aa vaere aeresmedlem i vinglernes landsforbund!
Ja dakar oss, vet ikke hvilket land vi skal nyte det gode liv i ;)

Vi bestilte flybillett tilbake til Singapore og tenkte at vi kunne avgjore det derfra hvor vi ville dra. Men til og med da vi satte oss inn i taxien paa vei til flyplassen var vi usikre paa om vi skulle fly til Singapore eller bli igjen. Rett for vi skulle boarde kom et heftig regnskyll som bekreftet at det aa dra fra Thailand var det eneste rette.

Paa flyet fra Thailand til Singapore tenkte vi at vi hadde da hvertfall faatt se plastikkstoler, munker, stivnakkede mennesker og faatt stiv nakke selv av all busskjoring og venting. :) noe fikk vi jo gjort!

I Singapore ble vi hentet av Thomas, en kamerat av Lavinia og Oyvind. Leiligheten vi laante sist fikk vi laane enda en gang- vi var overlykkelige! Det var som aa komme "hjem" og vi ble igjen varta opp av den fantastiske familien til Lavinia. Dagen etter hadde vi jentedag med Patricia, hun tok oss med paa foot reflexology og rygg/skulder/nakke-massasje. Hun som masserte fottene mine kunne ikke engelsk ogsaa satt hun og rapte (!)- merkelig oppforsel. Men fottene ble som nye igjen da :) Etterpaa tok jeg ryggmassasje og det var helt fantastisk! En stor kinesermann brukte all sin tyngde og losnet opp den stive korsryggen min. Syyykt deilig! Etterpaa spanderte Patricia lunsj og fruktjuice paa oss. Paa kvelden kom Matthew, Thomas og Sanjay paa besok til oss og de hadde med seg utrolig mye god mat :) Saerlig murtabak (indisk kebabpizza) er til aa do for! mmm...

Faren til Lavinia tilbod oss aa sitte paa med fetteren hans til Malaysia og bo gratis i huset deres. Utrolig snilt aa fikse saa mye for oss, og vi skulle i tillegg faa transport og bolig gratis.. :) desverre var vaermeldingene for malaysia tilsvarende Thailand- saa vi bestilte fly til Bali istedet. :)

Posted by aneschou 02:52 Archived in Thailand

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Be the first to comment on this entry.

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.